Gjennom snart 60 år har Nova levert ekte håndverkskunst til private hjem. Fokuset på lokal produksjon, bærekraft, miljø og kvalitet har alltid vært det viktigste.
– Man vil jo gjerne vite hvor maten man spiser kommer fra. Vel så viktig blir det derfor å spørre hvor kjøkkenet man lager maten på kommer fra, forteller avdelingsleder Eva Larholt.
Liten møter stor
Etterspørselen etter lokal produksjon og ekte håndverk har vokst i takt med økt boligbygging.
– Det private markedet er ikke mettet, men de siste årene har vi sett en spesiell økning i etterspørselen etter våre produkter til større prosjekter, sier hun.
Det er forskjell på å levere en garderobeløsning og et kjøkken til en privatbolig sammenlignet med en leveranse til nærmere 200 leiligheter.
– Vi har jobbet med prosjekter tidligere, men ikke i så stor skala som nå. Derfor har det heller ikke vært nødvendig med en systematisering av arbeidet i like stor grad. Det er et poeng for oss at kvaliteten og kundereisen skal ivaretas også når den går gjennom en mellomaktør som byggherre og entreprenør.
– Hva legger du i kvalitet?
– For oss er kvaliteten forankret i rett vare på rett sted til rett pris. Vi er opptatt av kvalitet i hvert ledd. Fra start, gjennom hele prosessen og til siste del av sluttfasen.
Utvalget er stort, og kundene får skreddersydde løsninger i komplett leveranse med kort leveringstid og i alle prisklasser.
– For at vi skal kunne håndtere mengden informasjon og samkjøre alt knyttet til koordinering og oppfølging, har en egen prosjektavdeling vært helt nødvendig fordi det kreves en spesiell kompetanse og forståelse for å lede prosessen. Dette gjenspeiles i eget lovverk som slike prosjektleveranser bygger på. Slik har vi kunnet møte etterspørselen i markedet på prosjekter, uten at det har gått på bekostning av kvalitet, forteller Larholt.
Med en avdeling spesialisert på å levere til prosjekter, favner Nova bredere.
– Nå har vi dessuten større kapasitet til å kunne ta på oss enda flere prosjekter.
På kontoret er stemningen god. Den kollegiale tonen er lystig og smittende. Én ble til to, og nå er staben som kun jobber med prosjekt blitt til tre. Latteren sitter løst hos prosjektleder Ann Marie Pedersen og prosjektselger Heidi Lindrupsen.
– Vi må ha det bra for å yte godt. Klarer vi å gjenskape den følelsen og energien ut til våre kunder i både produkt og tjeneste, har vi lyktes, forteller de samstemt.
De er rakrygget, og bærer en tydelig stolthet over den historiske arbeidsplassen.
– Det er også en ydmykhet å kunne få jobbe med en så faglig dyktig, kreativ og innovativ gjeng, legger Eva til.
– Vi kaller det Nova-følelsen, avslutter de tre.